Accounting News

05.03.19 Beitrag "Dysfunktionale Effekte der Checklistenverwendung zur Aufdeckung doloser Handlungen in der Abschlussprüfung" von Kai A. Bauch bei Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis erschienen

Der Beitrag "Dysfunktionale Effekte der Checklistenverwendung zur Aufdeckung doloser Handlungen in der Abschlussprüfung" von Kai A. Bauch, wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Accounting, ist bei Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis erschienen.

Abstract:

Der vorliegende Beitrag untersucht Checklisten als Entscheidungshilfen zur Unterstützung von Abschlussprüfern bei der Identifikation doloser Handlungen. Dazu wird unter Rückgriff auf psychologische Theorien postuliert, dass Checklisten zu einer Fokussierung der Aufmerksamkeit führen und in Folge dessen nicht aufgeführte Faktoren häufiger übersehen werden; ein Effekt der durch hohe Expertise allerdings abgeschwächt wird. Die empirische Überprüfung mittels eines Experiments mit 206 Studierenden stützt die Hypothesen des Beitrags partiell und zeigt, dass die Checklistenverwendung zu einer schlechteren Einschätzung des Fraudrisikos führen kann.


05.03.19 Beitrag „Understanding the behavioral gap: Why would managers (not) engage in CSR-related activities?“ von Madeleine Feder und Barbara E. Weißenberger beim Journal of Management Control angenommen

Das Paper “Understanding the behavioral gap: Why would managers (not) engage in CSR-related activities?” (online first) von Madeleine Feder / Barbara E. Weißenberger wurde zur Veröffentlichung im Journal of Management Control angenommen.

Abstract:

Within their day-to-day decision-making, managers face various decision-making scenarios that include CSR-related aspects. However, there is no certainty, that managers will consider these aspects while weighing up their options. This paper examines top-level managers’ intentions to engage in CSR-related activities as they determine the extent of potential management control problems that might result from managerial behavior that deviates from corporate expectations in these decision-making scenarios. According to the theory of planned behavior, intention is determined by three psychological constructs, namely attitude, subjective norm, and perceived behavioral control. We conduct two vignette surveys to examine the effect of the theory’s constructs on corporate CSR-related activities among German firms. Top-level managers participated in our study by completing an online questionnaire. Our results show that attitude towards CSR-related activities has a strong...


13.02.19 add | hhu bildet die nächste Generation der Wirtschaftsprüfer aus!

Erste Absolventen erhalten nach erfolgreicher WPK-Akkreditierung ihre Zertifikate gemäß § 13b WPO


12.02.19 Beiträge von Kai A. Bauch, Madeleine Feder und Peter Kotzian beim 42. Annual Congress der European Accounting Association angenommen

Aktuelle Forschungsbeiträge von Kai A. Bauch, Madeleine Feder und Peter Kotzian wurden beim 42. Annual Congress der European Accounting Association angenommen. Der Beitrag von Herrn Bauch, Quantification in Narrative Disclosures: Effects on Non-Professional Investors' Information Processing under Time Pressure, wurde für eine Parallel Session angenommen. Abstract: Prior research has shown that non-professional investors have difficulties using various presentation formats in disclosures. Within narrative disclosures, firms have discretion to communicate relevant information in a pure verbal form as well as in a quantified form (i.e., utilizing numbers). In this paper, I experimentally examine the role of such quantification within narrative disclosures on non-professional investors' information processing. Based on psychology theory, I argue and find that non-professional investors weight quantified information cues more strongly than non-quantified information cues. In line with my expectations, results indicate that this effect exacerbates under time pressure. I argue that this is driven by limited attention: Under time pressure, non-professional investors engage in selectivity, focusing on quantified...


05.02.19 FoKo Empirische Managementforschung: Wirtschaftsethik (30.01.2019)

Wirtschafts- und Unternehmensethik für Manager (30.01.2019)

Im Rahmen des Forschungskolloquiums Empirische Managementforschung leistete Prof. Dr. Ingo Pies, Professor am Lehrstuhl für Wirtschaftsethik an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, einen Beitrag zum Thema der Wirtschaftsethik und der Rolle des Unternehmens in unserer Gesellschaft. Die moderne Gesellschaft als eine Wachstumsgesellschaft mit Unternehmen als Promotoren des Wachstums, der soziale Sinn von Wettbewerb und Gewinn zur Verbesserung von Lebensstandards, rationale Temperierung als Verständnis des Kapitalismus nach Max Weber und die wirtschaftsethische Legitimation von marktlichem Wettbewerb waren dabei nur einige Themenbereiche, die im Rahmen des Vortrags im Forschungskolloquium behandelt wurden


05.02.19 Beitrag "Tackling Complexity in Business and Society Research: The Methodological and Thematic Potential of Factorial Surveys" von Josua Oll, Rüdiger Hahn, Daniel Reimsbach, und Peter Kotzian bei Business&Society erschienen

Josua Oll / Rüdiger Hahn / Daniel Reimsbach / Peter Kotzian

Tackling Complexity in Business and Society Research: The Methodological and Thematic Potential of Factorial Surveys; Business & Society, 2018, vol. 57(1) 26–59.

Abstract

Factorial surveys (FSs) integrate elements of survey research and classical experiments. Using a large number of respondents in a controlled setting, FSs approximate complex and realistic judgment situations through so-called vignettes—that is, carefully designed descriptions of hypothetical people, social situations, or scenarios. Despite being rooted, and predominantly applied, in sociology, FSs are particularly promising for business and society (B&S) scholars. Given the multiplicity, inherent complexity, and sometimes fuzziness of B&S research objects, conventional research methods inevitably reach their limits. This article, therefore, systematically presents methodological and thematic opportunities for FS studies in B&S research. It is argued that FSs are well suited to dealing with the complex interplay of societal-, organizational-, and individual-level factors in B&S research and to studying the principles underlying human perceptions, attitudes,...


05.02.19 Beitrag "Big Data im digitalisierten Geschäftsumfeld von Banken" von Corinna Ewelt-Knauer, Barbara E. Weißenberger, Peter Kotzian und Mohamed Amin Khaled in der Zeitschrift für Bankrecht und Bankwirtschaft erschienen

Corinna Ewelt-Knauer / Barbara E. Weißenberger / Peter Kotzian / Mohamed Amin Khaled

Big Data im digitalisierten Geschäftsumfeld von Banken; Zeitschrift für Bankrecht und Bankwirtschaft 2018, Heft 6: 392-402

Abstract

Durch Big Data ergeben sich für den Banken- und Finanzdienstleistungssektor neue Möglichkeiten, aber auch eine Reihe neuer Herausforderungen. Das Ziel dieses Beitrags besteht darin, einen Einblick in die Einschätzungen von Entscheidungsträgern kleinerer und mittlerer Banken und Finanzdienstleister hinsichtlich der Chancen und Risiken von Big Data, vor allem vor dem Hintergrund datenschutzrechtlicher Bedenken, zu verschaffen.


05.02.19 Beitrag "Culture follows design: Code design as an antecedent of the ethical culture" von Thomas Stöber, Peter Kotzian und Barbara E. Weißenberger bei Business Ethics: A European Review erschienen

Thomas Stöber / Peter Kotzian / Barbara E. Weißenberger

Culture follows design: Code design as an antecedent of the ethical culture Business Ethics: A European Review (2019) vol. 28 (1): 112-128.

Abstract

Codes of ethics are directly aimed at behavioral control, but they also affect a company’s ethical culture, which in turn concerns compliance and ethical behavior. To positively influence a company’s ethical culture, employees must be familiar with its code of ethics, perceive that top management is committed to the code, and believe that their peers also comply with the code. The evidence on whether a code’s design affects a company’s ethical culture is limited. This study’s factorial survey experiment contributes to this gap in two ways: first, it investigates whether a code’s design affects how easily the code can be learned and, therefore, contributes to code familiarity. Second, it examines how a code can convey expectations regarding top management’s commitment and peers’ behavior, both of which are part of ethical culture. The results indicate that a positive tone increases code familiarity, and a code signed by top managers sends a strong signal of their commitment to the code. Finally, various...


05.02.19 Beitrag "Design matters: on the impact of compliance program design on corporate ethics" von Thomas Stöber, Peter Kotzian und Barbara E. Weißenberger bei Business Research angenommen

Thomas Stöber / Peter Kotzian / Barbara E. Weißenberger

Design matters: on the impact of compliance program design on corporate ethics Business Research (online first)

Abstract

Corporate scandals led to an increased interest in improving managers’ compliance. To this end, companies implement compliance programs including codes of conduct, compliance training, and whistle-blowing as core elements. Previous research has focused on the impact of the mere existence of one or several compliance program’s elements on compliance. Compliance programs differ substantially from company to company, for instance, in how training is organized and how the code looks like. This makes direct comparisons of the results challenging. Until now, it is poorly understood if and how the design of a compliance program’s element affects compliance. This paper investigates firstly, whether codes per se are an effective core element of compliance programs; secondly, whether the way a code is designed (e.g., by using examples) impacts on compliance; and thirdly, whether types of compliance training as well as whistle-blowing channels make a difference in terms of compliance and whistle-blowing. We conducted a factorial survey...


31.01.19 Madeleine Feder und Kai A. Bauch zur Präsentation auf der Annual Conference for Management Accounting Research 2019 (ACMAR) angenommen

Madeleine Feder, M.Sc., und Kai A. Bauch, M.Sc., Promovenden und wissenschaftliche Mitarbeiter am Lehrstuhl für Accounting, wurde zur 16th Annual Conference for Management Accounting Research (ACMAR) angenommen. Sie werden dort ein jeweils aktuelles Arbeitspapier ihrer Dissertationen vorstellen.

Die ACMAR findet vom 7.-8. März 2019 an der WHU in Vallendar statt. Die Konferenz findet jährlich statt und erfreut sich einer regen Teilnahme von mehr als 140 internationalen Forschern und Vertretern der Praxis.


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